måndag 11 juli 2011

Kylarsystem, växellådor och strejkvakter

Min bil är inte helt fit for fight. Är det inte Max så är det något annat. Undrar när jag kommer ha en vecka där jag inte har något som behöver fixas...

Jag lämnade in bilen på service förra måndagen för att byta alla filter samt bromsarna baktill. Han som servade bilen (heter också Max) såg ut som att han diggat John Bon Jovi ett bra tag, tipsade dock om att jag borde kolla upp min växellåda. Hm ...växellåda tänkte jag...låter dyrt ...men jag behöver ju en bil som fungerar. Sagt och gjort beställer jag tid hos Cornel i Joburg CBD och skulle lämna av Goldie idag på morgonen.

I fredags upptäckte jag dock att det det läckte massa grön vätska från bilen....typ pölar. Jag ringer upp Max igen och undrar vad som kan ha hänt. Tydligen är det kylarvätska och han ber mig att svänga in med bilen när jag får tid. Bilen har inte läckt kylarvätska förut och nu helt plötsligt EFTER service så läcker den som ett såll. Jag har lust att påpeka detta men biter mig i tungan. Max hävdar dock att jag kan köra bilen bara jag toppar med vatten när det tar slut....intressant jag ska alltså hälla vanligt kranvatten i kylarsystemet...Bilen verkar dock inte må dåligt av det utan har en fin temperatur ...så jag antar att han har rätt.

Känner dock att jag borde använda Goldie så lite så möjligt innan Cornel har gluttat på växellåden och som tur är så får jag låna Jen och Wills fantastiska Toyota Land Cruiser under helgen ...i samma årgång typ. Den är magisk att köra, en riktig traktor!

Dagen D för service av växellåda infinner sig och jag knappar in 73 Hay Street Booysens på min GPS ...jag ser att den indikerar Down Town och jag ber Goldie att hålla ihop hela vägen. Hon var som vanligt en klippa och alla indikatorer visade fin fina nivåer samt att växlingen gick strålande...såklart.

När jag tar rampen mot Joburg CBD hör jag ett gäng sirener och ser ett blåljus i backspegeln. Jag lämnar plats och ett 20tal feta polisbilar vrålar förbi. Welcome to CBD tänker jag och forstätter tuffa på i godan ro.

Ju närmare jag kommer 73 Hay Street desto starkar blir dock dessa sirener, och när jag bara är ett kvarter ifrån så kommer jag inte längre. Hela gatan är avspärrad med blåljus och poliser. Jag frågar lite försiktigt om jag kan passera...jag ska till garaget som ligger på 73 Hay Street. Polisen tittar på den gravida kvinnan i pilotlasögon och skakar på huvudet. NO the area is not safe, madam.

Attans ...men det kanske finns en annan väg dit...från ett annat håll. Jag lirkar upp min Iphone och ringer Cornel. En aning stressad man svarar i andra änden. Yes, hello is it Mrs Pedrazzi....where are you?
I am with the cops..svarar jag. Sorry madam but you need to turn around ...it is not safe here we have closed down everything. You must go home..NOW!  Sagt och gjort backad jag Goldie och åkte tillbaka en aning snopen ...så nära...typsikt!

Tydligen håller facken på att förhandla löner och kräver en ganska saftig löneförhöjning. Företagen kan omöjligt gå med på kraven och många arbetare har därför gått ut i strejk. Tydligen hade att gäng strejkvakter gått bärsärkargång på Hay Street bara några minuter innan jag kom dit. Det kanske låter jättefarligt men jag kan säga att jag kände mig jäkligt säker omgiven av 20 polisfordon och ett 40tal poliser...det är inga mesar som är poliser i den här staden. Händer det något så är det en massiv utryckning som gäller vilket känns tryckt.

Jag ska göra ett försök till i morgon men kommer nog att dra med mig Jen som codriver så att vi kan hålla utkik :-) ...Tydligen var det inget speciellt som de var ute efter på Hay ..bara en tillfällighet att de valde just den gatan. Skam den som ger sig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar