tisdag 31 maj 2011

Smultronställen

Har nu förflyttat mig från storstaden Stockholm till småstadsidyllen Skövde (Svearikets vagga). Ett lugn börjar infinna sig och jag måste säga att jag förstår mycket väl varför mina föräldrar valde att vara föräldrar just här. Det tar 5 minuter att ta sig nästan vart man än ska. Det finns cykelbanor, gångbanor t.o.m barnvagnsbanor. Allt finns ..nja det finns lite dåligt med bankomater och postlådor...men annars finns det mesta. Commerce (köpcentrum/galleria) har 40 butiker under samma tak och jag måste erkänna att det är ganska bra utbud.

Skolorna ser otroligt vårdade ut, min gamla skola Vasaskolan ser riktigt modern ut med dess utbyggnader, samma gäller för Helenaskolan och Västerhöjdsgymnasiet. Runt omkring stadens centrum ligger små söta villakvarter med gatunamn som Lugnagatan och Skolgatan där barn cyklar (med cykelhjälmar) eller hoppar hopprep eller spelar landhockey. IDYLL.

Om man bestämmer sig för att åka lite utanför Skövde kommer man direkt ut på landet och tankarna går direkt till paradiset i Mio min Mio eller de vackra gårdarna i Vi barn i Bullerbyn. Små vägar slingrar sig mellan åkrar, sjöar och riktiga Ronjaskogar. I hagarna står kor, hästar, grisar, får...såklart står där även kalvar, föl, kultingar och lammungar... Förutom vacker natur så dyker det upp små röda hus med vita knutar som om det skulle behövas för att förstärka något som redan är makalöst vackert. Finns det något vackrare ...Nej jag tror faktiskt inte det. Jag kanske tycker det för att jag är just svensk. Jag vet att det finns makalöst vackra platser i Italien, Frankrike, Sydafrika etc. men för mig är det något speciellt med Sverige på sommaren och med den svenska naturen som får mig att tappa andan. Jag vill vara svensk, jag är stolt över att vara svensk och jag tycker att det är ett helt fantastikt land.

Förstå mig rätt, precis lika mycket som jag älskar Sverige så kan jag känna en längtan till det som jag inte riktigt känner till...något nytt, utmanande och mer exotiskt. Att träffa människor från andra kulturer och få uppleva något annorlunda är en krydda som jag tror att jag har svårt att leva utan. Jag tror även att jag har möjlighet att uppskatta Sverige mer när jag inte bor här...och jag är ödmjuk och tacksam för att jag fått tillfället att uppleva Paris och Johannesburg på nära håll och njuta av det som är fantastiskt med just dessa platser. Paris - att få nosa upp små härliga restauranger på någon dammig bakgata eller ett fantastiskt bageri som man bara råkar gå förbi. Att se solen gå ner över Seine och se Notre Dames silhuett mot den dramatiska Parishimlen. Att promenera i Maraiskvarteren och ta en snabb kaffe och beundra de typiska parisbalkongerna med blomkrukor som fullständigt väller över med härliga gula, röda och lila blommor.

Joburg -  Jag är ju nybörjare på Joburg men det känns som att jag börjar komma underfund med staden mer och mer. Det jag älskar är mitt lilla kvarter med restaurantgatan som alltid myllrar av folk. Servitören "V" på Bistro Wine som alltid gör sitt yttersta för att ge oss den bästa servicen och som alltid berömmer Max när han ligger och snusar under bordet (eller i mitt knä). Hundparken med alla hundar i olika storlekar och färger och dess ägare som insett att om alla går dit vid 16:30 så blir det riktigt trevligt. På fredagar kan man tom ta med sig lite vin. Why not? 44 Stanley som är en liten idyll nära down town med en fantastisk brunchrestaurang, surdegsbageri samt en secondhandaffär där men kan knipa dyrgripar som ett par Louboutins för bara 800R.

Jag kan fortsätta i alla evighet... Lika mycket som jag njuter av att vara "hemma" och få uppleva den svenska sommaren, lika mycket längtar jag tillbaka till mitt liv i Parkhurst/Joburg. Varje plats har något unikt och vackert som tilltalar mig väldigt mycket och jag tror att ju mer man reser och får uppleva nya platser desto starkare blir ens intryck. Även de platser som man är van vid blir mer färgsprakande, intressanta, fantastiska och unika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar