fredag 20 maj 2011

Svensk mark och ett svenskt välkomnande

Landade en aning omtumlad på Arlanda vid 09:10 efter en härligt 13h flight från Joburg (med mellanlandning i Zurich). Allt gick förvånansvärt bra, sov väll si sådär. Drack kopiösa mängde vatten vilket gjorde att jag var uppe och gick minst en gång var 3e timme vilket pyret verkade tycka var trevligt.

Väl hemma var det taxi till Solna och ett kärt återseende av Alex och Thelma. Lunchen var en gudomligt god krögarpytt + ägg och sedan bar det av in till stan (så Alex fick en lugn stund för lite arbete). Maria mötte upp mig på Mellqvists där vi njöt av en välförtjänt fika i solen. Efteråt var det dags att se Klas och hennes fiiiiina lägenhet på rörstrandsgatan och diskutera ombyggnad m.m.

Maria lämnade mig strax innan 15:00 och begav sig in mot Conneca för teammöte. Jag blundande och strosade mot odenplan lycklig över det vackra vädret och sommarstockholm. Vid ett övergångsställe var jag inte så snabb och en grön gubbe blev en röd gubbe. Jag småsprang lite klumpigt för att visa bilisten som kom svängandes att jag var på G. Vad tror ni f-n gör då....han TUTAR. På en gravid kvinna. Vad är det för sätt????

Som tur är har hans flickvän (som sitter i sätet mot mig) fönstret öppet och jag afyrar en fin svordom  som jag är övertygad om att båda hör. HA! Nobody messes with the fat lady!
Jag var dock fof på en aning upprört humör...typ som förra gången jag var i Stockholm och fick en utskällning av en servitör på Nero. Nero som är vårt favvohak ger mig en härlig välkomstpresent ifrom av en liten fin uskällning för att jag satte mig vid ett bord för fyra pers, när vi bara var två. Att borden gick att dela på var servitören tydligen inte så intresserad av...

Det verkar vara så att min romatiska bild av Stockholm alltid grummlas en aning när jag väl är här...jag känner mig en aning naiv men efter några timmar är jag inne i lunken. Armbågar mig fram utan att be om ursäkt, snor platsen före den handikapade damen och låtsas som att jag inte hör mannen som frågar hur mycket klockan är....skämt å sido. Stockholm är bland de vackraste städerna på denna jord ...men inte alltid så lätta att leva i. Imorgon ska jag gå omkring och le mot folk jag inte känner...får se om det kommer ut en efterlysning frammåt eftermiddagen. "Galen gravid kvinna rör sig i Centrum, vi tror att det rör sig om en mentalt störd individ och vad ni än gör så titta inte på henne....hon ler"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar