söndag 15 maj 2011

Toaletter och kommunalval

På onsdag är det kommunalval här i Sydafrika och alla har fått ledigt för att kunna gå och rösta. ANC kommer med all säkerhet att vinna men det kommer nog inte att bli lika överlägset som de tror. Som  jag försökte skriva om innan (men det försvann) så får valet en stor del av radions sändningstid och det är alltid lika intressant att lyssna på debatterna.
Just nu så har dock ämnet toaletter tagit över stora delar av diskussionerna och det har blivit ett startskott för partierna att börja kasta skit på varandra...(tråkig humor jag vet).

Kort (om jag förstått det rätt) handlar det om att DA (The Democratic Alliance) byggde x antal toaletter i town ships runt om Sydafrika. Dock har de inte haft råd att täcka över toaletterna ordentligt så de har byggt en tillfällig "övertäckning" tills att man kan göra det ordentligt. Huvudsaken är att toaletterna kommer på plats (avlopp etc) så fort som möjligt eftersom att det är enormt viktigt för människorna som bor där.

ANC gick då ut i media och sade att det var förskräckligt att DA inte byggde ordentliga toaletter och att det minsann tror att de kan behandla människor i town ships hur som helst. Jag tror till och med att vissa ANC anhängare förstörde toaletter som byggts för att "make a statement".

DA undrade då varför ANC blev så upprörda eftersom att de har byggt likande toaletter under flera år men tillskillnad mot DA så valde de att inte ens täcka över dem (alltså sämre standard än de toaletter som DA byggde). ANC hade visst glömt att kolla i det egna ledet och fick nu det riktigt hett om öronen. Så långt har jag följt debatten men jag vet inte riktigt hur ANC har försökt ta sig ur knipan. Det senaste jag lyssnade på var en debatt om korruption och att ANC garanterade att ställa alla korrumperade politiker inför rätta. Zuma har också gjort ett intressant uttalande ”Om ni inte röstar ANC kommer era förfäder att vända er ryggen”. Snacka om att kunna tala till massorna. Jag kommer ihåg ett uttalande han gjorde i februari om att de som inte har ANC-medlemskap inte kommer till himlen. Riktig demagog den där Zuma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar