söndag 24 april 2011

The Dobermann Club

Varje söndag mellan 09:30-10:30 är det alvar. Max och jag samt ett stort lager av grillad kyckling styr kosan mot Emerentia och The Dobermann Club. Jepp det är dags för lydnadskurs och eftersom att Max tror att han är minst lika stor som en Dobermann ( i alla fall lika kaxig) så tänkte jag att det var bäst att ta honom till en klubb där det finns hundar som kan sätta honom på plats.

Max är helt klart den hunden som lyder minst på hundträningen....men det är ju p.g.a att han är så otroligt intelligent och har fattat att det finns roligare saker än att sitta och ligga på kommando. Så om jag ska vara riktigt ärlig så gör det inte så himla mycket...

Han tog dock priset förra söndagen då jag släppte honom lös och medan de andra hundarna fokuserade på leverbiten mellan deras mattars fingrar så drog Max iväg som ett litet spjut ...han hade fått span på några fåglar lite längre bort. Jag ursäktade mig lite till instruktören och sa - Jag återkommer ska bara leta rätt på min hund".

15 min senare och en aning andfådd så var det dags igen. Alla andra hundar var lösa medan instruktören beordrade mig att bara släppa kopplet men inte släppa lös Max helt. Nästa övning var " Leta reda på matte" Lätt som en plätt ...jag springer och gömmer mig och ropar på Max och sedan ska han hitta mig. En aning puckat eftersom att man ska gömma sig bakom en stolpe som står mitt ute på gräsplanen...jag ryms inte riktigt bakom en stolpe om man säger så. Max undrade nog vad sjutton jag höll på med men spelade lugnt med.

Tränaren släppte kopplet och Max drog iväg i riktning mot stolpen...men när han väl var framme så fanns det inte på kartan att han skulle stanna utan han drog rakt förbi mig och ut på en annan gräsplan...jag fick ursäkta mig ännu en gång och springa efter min hund.

Jag måste dock säga att han är helt klart skönast av alla hundar på träningen..han har karaktär kan man lugnt säga...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar