lördag 16 april 2011

Regn, rusk och glatt humör

Känns väldigt konstigt att läsa på FB om hur soligt det är i Stockholm medan det bara öser ner utanför.
Morgonen började med att ratta Goldie till Ikageng och jag låg i 70 på motorvägen ...det fullkomligt öste ner.
När jag kom fram så tänkte jag ...jaha ...tjejerna har inte kommit den här gången heller. Vilket jag iofs skulle kunna förstå i och med att det regnade och många av dem går.

Från en av de vita barackerna sticker  Lebo ut sitt huvud. - Gabi we are in here
Jag kryssar mellan vattenpölarna och dyker in genom dörröppningen. Där satt 25 förväntansfulla tjejer och väntade. Jag blev så otroligt glad =)

Trots regn och kyla så var alla tjejer på fantastiskt bra humör och alla var aktiva och ville vara med. Vi diskuterade tonårsgraviditet, grupptryck, HIV/AIDS etc. När vi pratade om graviditet så var det många som frågade mig om hur jag mådde och vissa frågor var ibland ganska svåra att svara på...

-Gabi, are you not afraid that the baby will get sick and die?
-Gabi, are you feeling any pain, does it hurt when the baby is kicking you?
-Does abortion mean that you kill the baby?
-How do you know that you are pregnant?
-How come this is your first born ? (de tycker att jag är lite för gammal :-))

En av tjejerna tittade på mig med alvarliga ögon och sade

- I have read in a magazine that teenage pregnancy is not a joke...

Vi pratade om ofrivilliga graviditeter och diskussionen gled in på våldtäkt och vad man ska göra om man blir utsatt. Här kände jag dock att jag behövde lite coaching så jag ska prata med en av social workers för att se till att jag ger "rätt" svar till tjejerna. Vi vände på frågan och frågade tjejerna vad de trodde man skulle göra om man blivit våldtagen. Alla svarade: - Go to the clinic and test yourself for HIV and if you are pregnant.  Ingen svarade att man skulle göra en anmälan...

Därefter var det dags för aktiviteter och dansgruppen övade tålmodigt sina danssteg och "Art"-gruppen som nu har blivit mode/designgruppen eftersom att vi har bytt inriktning , jobbade med att göra halsband och armband till sin modeshow. Vi avslutade dagen med en god köttgryta som Mpolokeng hade förberett åt oss.

Riktigt bra start på en lördag :-) Jag börjar få koll på de flesta namnen men det finns fortfarande några jag inte kan uttala. Hem och träna =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar