måndag 18 april 2011

Automatiskt eller manuellt?

En kvinna sa till mig
- Att leva i Europa är definitivt enklare. Det är som att köra en stor automatväxlad jeep, det är bara att tuta och köra. Att leva i Sydafrika är som att köra en tuff sportbil. Du känner varje kurva och det är hårt att växla. Du känner dig mer levande men är också mer utsatt...du tvingas att vara mer närvarande.

Ja, jag vet att jag kör en automatväxlad jeep här nere :-) men jag tyckte att hennes jämförelse var ganska bra. Varje dag ställs vi inför ett antal situationer som kräver ett val, i varje korsning, på väg ner till hundparken, utanför garageuppfarten. Överallt finns det människor som behöver hjälp och som ber om hjälp men det finns också människor som har en dold agenda. Jag måste hela tiden göra en kort analys och sedan välja "ja" eller "nej". Du har inte lång tid på dig...ibland inte mer än ett ögonblick...farlig situation eller ofarlig?
Värdera och agera snabbt och bestämt.

Efter ett tag blir man ganska van och vissa saker börjar komma automatiskt. Jag bromsar aldrig helt vid ett rödljus om jag slipper. Jag sätter alltid på helljuset när jag närmar mig garageuppfarten för att se att det inte finns någon skum individ i närheten. Jag låser alltid mina bildörrar och jag har alltid väskan under sätet mellan mina ben. Jag har alltid koll i alla speglar när jag närmar mig en korsning och håller uppsikt över vilka personer som finns i omgivningen. Jag sätter alltid på larmet utomhus om jag tycker att jag hör något och jag låser och stänger alla fönster innan jag går hemifrån. Men detta är enkelt...

Det svåra är när det kommer en situation där du inte riktigt vet hur du ska agera. Tex ...det är mörkt och regnar och en liten pojke kommer upp till bilen och gråter för att han har missat sin buss. Farligt eller Ofarligt?

Det ringer på en man som säger att han kan hämta upp dina sopor för 50R (vilket du gärna vill eftersom att sopgubbarna strejkar) men det betyder att du måste öppna dörren. Farlig eller Ofarligt?

Ni ska lämna ert hus och har fått rådet att säga till säkerhetsfirman att ni är borta. Farligt eller Ofarligt?

Jag kan fortsätta ett tag till men jag tror att ni fattar. De flesta gångerna blir det ett "nej" eftersom att jag alltid hör en röst som säger att ta det säkra före det osäkra....men ibland går jag på instinkt och öppnar för sopkillen för att få hjälp med mitt lass av sopor. (Hållandes en rasande Max i famnen för säkerhets skull)

Alla dessa val och framför allt frågorna som du ställer dig efteråt ...var jag för hård, kunde jag har hjälpt till på något annat sätt?  Gör att du sällan helt slappnar av. Du ÄR konstant närvarande och du kan inte bara tuta och köra. Jag uppskattar det för att jag till viss del tvingar mig själv att uppleva nuet på ett helt annat sätt, samtidigt som att jag ibland kan bli väldigt trött och längta efter olåsta dörrar och mer självklara situationer...

En sak är säker…nästa bil blir absolut en manuell…sjukt mycket roligare att köra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar