fredag 7 januari 2011

Mystiska ljud, heligt vatten och inga långkalsonger

Ibland känns det som att man råkar ut för något konstigt så kan det inträffa igen på mycket kort tid. Låter det kryptiskt? Låt mig förklara.
Tillfälle 1
Fabbe och jag var på bio (Narnia 3D) i tisdags för att försöka undvika vår sjukt tomma lägenhet och få timmarna att gå innan det var dags resa till sydligare breddgrader. Under nästan hela filmen satt en person och gjorde mycket knasiga ljud. Små skrik, lite morrande och  konstiga applåder. Jag utgick från att personen kanske inte var helt som vi andra men jag kunde inte riktigt stänga ute de udda ljuden och fundera på vem det var som lät i biomörkret.
Tillfälle 2
I kön för att borda flyget till Zurich lägger jag märket till en man. Jag kan inte sätta fingret på vad det var som gjorde att han stod ut i mängden. Det var nog mer sättet han talade till sin son (gissar jag) och hur han förde sig. Han hamnade i sätet framför mig och mer än en gång lyckades han få till riktigt skumma ljud. Enormt höga harklingar och väsande ljud.
Tillfälle 3 - Detta har jag fått berättat för mig och jag har ett svagt minne av det.
Någonstans över Sahara mellan 02:30 – 04:30 i en nedsläckt flygplanskropp får en man för sig att han ska börja argumentera högt och ljudligt på arabiska. Tillslut lyckas flygvärdinnorna att tysta ned honom men jag tror att det var fler personer än min man som tyckte att det var en aning obehagligt och hade lite svårt att somna om.
…jag verkar kommit in i ett flow med mystiska ljud/människor, jag lovar att skriva om eventuella upprepningar J
Förutom det så kan jag informera om att vi nu är på Sydafrikansk mark. Resan gick mycket smärtfritt, inga förseningar och inga jobbiga köer. Det enda som var en aning frustrerande var att vänta på vårt specialbagage på O.R Tambo. Alla som vi frågade pekade mot lilla öppningen i väggen bakom bagageband nr 2. Runt denna lilla öppning stod en brokig skara människor. En tysk (som väntade på sin golfbag (vi frågade) en ung arabisk kille som tillslut fick sin enorma platt-TV. Ett indiskt par som inte kunde sluta gnälla på varandra. En muslimsk familj på 5-8 personer som lyckades fylla 5 bagagevagnar med enormt välpaketerade kartonger. När vi tyckte att vi hade väntat länge nog så kom den första leveransen av vattendunkar…jag ni läste rätt. Dessa vattendunkar hade arabisk text och en bild på kaban. Mannen (och hans identiske son) som hämtade ut dessa vattenransoner hade lång skjortklänning inget hår och ett stort svart skägg.  Dunkarna var 5-10 liters dunkar det var minst 10-20st. Vår slutsats var att det måste vara heligt vatten från Mekka, någon annan som har en idé?
Det första vi gjorde när vi körde ut från flygplatsparkeringen med vår hyrbil var att veva ner rutorna till max, som det står i alla turistbroschyrer att man inte får göra,  och dra in den Sydafrikanska luften i våra lungor. TIA!!! Luften är verkligen magisk det är en speciell doft som är svår att beskriva. Jag ska försöka göra det någon gång men inte nu. Efter en lång dusch på hotellet tog vi bilen till Melrose Arch, ett judiskt kvarter som har massa härliga restauranger och barer. Vi firade vår första kväll med en god köttbit och ett gott glas vin och förundrades över hur lätta vi kände oss i T-shirt, bomullsbyxor och tygskor…

Melrose Arch


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar