onsdag 22 december 2010

Ejes ..ett måste

Dagen började med att jag trodde att vi hade inbrott. Eftersom att lägenheten är helt tom så låter allt väldigt mycket. Jag hade även glömt bort att vi hade flyttat ut våra madrasser i vardagsrummet och somnat framför vår öppna spis. Detta gör att vi sover närmare ytterdörren helt enkelt. Ljudet kom dock i från grannen dörr och efter att ha stått och glott i titthålet i 5 min för att fokusera på om det låg en kofot utanför eller inte så tröttnade jag. Jag öppnade dörren och såg att det var en damsugare. En aning trött kröp jag tillbaka i sängen.

2 timmar senare hade vi full mundering. Långkallingar, mössa, vantar, dunjacka etc. etc. målet var Ejes. Denna butik som folk fulkomligen valfärdar till när det blir jul. Och den är lika magisk som den låter.
Choklad pryder vägar och tak, färglada praliner, skumgummitomtar, marsipanstjärnor, kola, knäck, .. och fullsmockat med folk. Efter att ha köat i 30 min (gick ovanligt snabbt) så var jag äntligen framme vid disken. Där bakom stod det en rosig bastant kvinna med ett leende som sträckte sig från öra till öra...en riktigt sagogodistant. Vad får det lov att vara? 3hg gelehallon, 3hg punchpraliner, 3hg lakrisbåtar, 3hg hallonbåtar och 2hg apelsinkrokant senare, tackad jag godsdamen för den här gången och styrde mina steg mot utgången. Jag kommer antagligen inte att sätta min fot innan nästa december och det är det som är lite mysigt. När jag har handlat julgodis på Ejes...då är det jul!



1 kommentar: