måndag 24 januari 2011

Grannens larm, Nice Café, afrikanska masker och termiter

Ytterligare en helg i Joburg och tiden går verkligen rysligt snabbt. I lördags morse väktes vi av att grannens larm gick av vid 07:00. Eftersom att grannen har flyttat så fanns det ingen som kunde stänga av larmet så det fortsatte att gå på var annan minut och tjöt i cirkus 2 minuter åt gången. Detta gjorde vår planerade hemmafrukost en aning otrevlig och vi drog snabbt på oss kläderna och gick ner till Nice Café som är ett av Joburgs kanske skönaste brunchställen. En stor fördel är att det ligger 1 minuts gångväg ifrån oss. Hon som driver cafét har 3 butiker på rad. Nice Café, Nice Clothes, Nice Furniture (eller som också kallas Nice Shit)




Därefter tog vi en långpromenix i granskapet och hittade ett skönt pensionärsgäng som spelade tennis. Vi frågade oss för vad man behövde göra för att hyra banorna och tanterna och gubbarna blev överlyckliga och tog direkt för givet att vi vill spela med i deras "gäng" varje lördag eftermiddag. Jag hade inte hjärta att snacka mig ur det. När vi gick sa en av 100 åringarna att vi inte behövde vara med varje lördag....

Lördag kväll var det middag på The Rocket med Jukka, Tiina, Yoza, Bear, Junior, Daniella och Martin. Grymt trevligt och gott!

Söndag morgon vaknade vi ytterligare att grannens alarm drog igång så det var bara att sticka ner till Nice igen...Ganska så Nice. Sedan körde vi till Rosebank roof market som är en superskön utomhusmarknad i ett parkeringshus. Fantastiskt vackra saker jag blev lycklig bara av att gå runt och titta på allt. Mycket handgjorda skålar, statyser, masker i trä. Det slutade att vi kom där i från med fyra afrikanska masker, ett ganska stort huvud i brons, två ljusstakar, ett par saladsbestick och en liten grön elefant. Sedan drog vi till ett nytt ställe i down town som heter Art on Main. Tydligen sjukt trendigt och jag måste säga att det var ganska coolt att åka runt i down town och så helt plötsligt svänga in på en gata där det går runt en massa sjukt trendig människor, hade lika gärna kunnat vara Paris fashion week :-)

Söndag middagen blev spagetti och köttfärssås (egenlagad) och vi slocknade vid typ 10. Jag har dock en ful ovana och det är att jag ligger alltid och lyssnar lite extra efter konstiga ljud innan jag ska somna och igår så var det julafton för konstiga ljud. Ett tag trodde jag att de masker vi hade köpt var woodoo masker och att de var dem som gjorde ljuden. Jag intalade mig själv att jag inte skulle sova alls för att hålla koll på maskerna. När jag blev en aning trött så tänkte jag att det kanske är termiter som "bott" i maskerna och som nu bor i våra väggar...och då kan jag inte göra något åt saken. När jag precis skulle till att somna så gick grannens larm igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar