fredag 14 januari 2011

Rörelsedetektorer, pooldamsugare och möten

En vecka har gått och jag börjar känna mig mer och mer hemma. Jag hoppar inte till varje grannen slamrar med disken och jag börjar faktiskt bli riktigt haj på att köra bil eftersom att det är typ det enda jag gör om dagarna...tar mig någonstans för att fixa något. Jag brukar ha en uppgift på förmiddagen, typ köpa nödvändigheter till hemmet (adaptrar, skarpa knivar, galjar, poolrengöring) och sedan något möte på eftermiddagen typ med hyresvärden, säkerhetsfirman, poolkillen, trägårdsmästaren, bilkillen, banken etc etc.
Därefter är jag ganska slut och då kommer jag oftast på att jag måste iväg igen och inhandla något/ möta upp någon. Dagarna går sjukt snabbt och jag deckar vid typ 9 varje kväll av ren utmattning.

Vad har hänt på en vecka?
* Jag har lärt mig hur man startar en Audi TT med hjälp av startkablar och en snäll lastbilschaufför om batteriet krånglar.
* Jag har lärt mig att spottkobran är den vanligaste ormen i SA
* Jag har inte blivit vän med vår pool än och spenderat minst 3h på huvudet nere i brunnen för att förstå varför pooldamsugaren inte fungerar
* Jag har förstått att Alice (vår maid) och Blessing (trädgårdsmästare) behöver både frukost och lunch (det hade jag kunnat räkna ut själv om jag hade varit lite smart)
* Jag vet hur man ska larma av och på våra 13 rörelsedetektorer och har för vana att alltid slänga ett öga på vår kontrollpanel  när jag hör något konstigt (och ligger i sängen)
* Jag har kommit fram till att jag kan ligga kvar i sängen och samtidigt öppna garageporten vilket är bra om larmet går och jag ska släppa in säkerhetskillarna
* Jag har koll på nästan alla knappar i vårt hus det är bara två utomhuslampor som jag inte har någon aning om var men tänder dem
* Jag har inte hittat några konstiga kryp ....än
* Jag har hittat ett bageri som gör fantastiskt goda bröd (tack Daniella)
* Jag har klappat x antal lejonungar och stått öga mot öga mot en shiraff på rymmen

På det hela taget så har jag haft en ganska brant inlärningskurva om jag får säga det själv =)

Nu ska jag googla på pooldamsugare och bli mer haj på vilka kemikalier som ska användas när...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar