fredag 26 augusti 2011

Saker jag inte trodde jag skulle sakna...

Det har varit 9 fantastiska månader och jag känner mig lyckligt lottad att få ha en liten krabat i magen som kickar och hickar om vart annat. En växande mage och nu en helt enorm mage betyder dock att det inte går att gör vissa saker. Jag hade redan sällt in mig på att det var slut med vin, mögelost och haschrökande (J) men det att det fanns andra saker som jag skulle sakna hade jag inte förberett mig på. Här kommer en liten lista till blivande mödrar…vem vet ni kanske kommer att känna samma sak?
  • Att ligga på mage. Jag längtar något så oerhört att kunna ligga på mage och läsa en bok eller att bara sova. Jag har varit på x antal mammamassager och varje gång hoppas jag att få se ett hål i massagebänken. Dock verkar det inte vara något som har kommit till Sydafrika. 
  • Att knyta sina skor utan att känna att man är på g att svimma.
  • Att  slippa ifrågasätta allt man stoppar i sig/ salvan man smörjer in sig med etc. Kan jag använda den här pollenmedicinen? Vågar jag ta den här huvudvärkstabletten? Kan jag dricka den här energidrycken? Är köttet lite för blodigt? Åt jag fel ost igår? Tillslut stänger man av och tummar lite på vissa regler men det är inte utan lite ångest.
  • Det är inte bara viiin som man bör undvika utan för mig har allt som varit lite kolsyrat inneburit problem. Detta resulterar i att jag har druckit Icetea i 6 månader.  Detta är något jag abrupt kommer att sluta dricka så fort jag kan.
  • Att slippa gå runt med en fläck på magen. Om det inte är mat (vilket det oftast är)så har jag även en gråare cirkel på magen eftersom att jag konstant går och tar mig på magen.  Detta är såklart mitt eget fel, men för mig har det varit totalt omöjligt att inte vila en hand på magen. Detta även när jag kör bil. Det är också intressant att se vilken magnetisk effekt magen har på mat. Så fort man sitter och äter så hamnar något på kulan det är bara att acceptera.
  • Jag skulle kunna skriva att jag saknar min kropp för jag skulle ljuga om jag hävdade motsatsen.  Vissa dagar känner jag mig stor som ett hus och funderar hur i all sin dar jag ska komma tillbaka till min vanliga vikt.  MEN jag skulle inte tveka en sekund att gå upp 10kg till om det skulle vara bättre för bebisen.
  • Att vara händig. Jag älskar att fixa och trixa, sätta ihop/laga saker. Detta blir dock ganska omöjligt när jag samtidigt måste ta hänsyn till min mage samt att jag bör undvika att bära tungt... Hade jag inte haft magen hade jag skruvat isär vår säng och bytt ut den mot sängen i gäststugan som är såååå mycket större.  Jag hade kunnat ligga på mage och rensa poolfiltret som är i stort behov av rengöring etc. etc.
Detta är allt jag kommer på just nu, samt att jag måste avsluta för jag ska ner till järnaffären och köpa betongspik och silvertejp.  Jag kan fof spika upp tavlor med en megamage!
Förresten idag är det DUE DATE!!! Vilket betyder pyret att du är VÄLKOMMEN UT!

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag känner igen mig. Jag drömde om att ligga på magen. Jag hade till och med planer att leta reda på en sandlåda o gräva ett hål för magen o lägga mig.

    Håller tummarna att Pyret kommer ut snart =)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Haha det var en bra idé. jag försökte baxa upp med kuddar här om dagen men det gick sådär. Ååå vad jag längtar. Idag är det tungt (och 27 grader vartm)

    SvaraRadera