torsdag 24 februari 2011

Joburg Fashion Week here I come...eller?

Äntligen var det dags!
Efter sju år i Paris och inte en ynka inbjudan så dimper den äntligen ner i brevlådan. Välkommen till Johannesburgs Fashion Week 2010. YES! Jag ska få gå och se catwalk. Vilken tur att man känner rätt människor här nere ;-). Äntligen har min trendkänsla nått ut till allmänheten (i Joburg) och de har förstått hur viktigt det är att just jag närvarar på detta världstrendernas årliga event...eller?

Strunt samma hur jag fick inbjudan...nu ska jag berätta om eventet.
I fredags kl 18:14 är jag nymanikurerad och ny friserad och står och väljer mellan platta eller höga skor. Jag väljer platta (Big mistake BIG BIG mistake). Fabbe ringen en aning med andan i halsen och säger att han är på g. Vilket betyder att det kommer att ta minst en halvtimme men jag har synkat GPSen och har en extrakarta med för säkerhets skull så att vi inte kör fel. 18:45 plockar han upp mig och jag har med en påse torkad mango och tre morötter som får bli hans middag (sikken fru jag är).

Vi kör mot down town och jag är typ hundra på var det ligger. Jag vill inte ner och grotta runt i riktiga DT så jag tänkte att vi skulle ta motorvägen och har hittat en avfart som borde ligga i närheten av där eventet går av stapeln. För att göra en lång historia kort så har jag tabbat mig samt att vi missar den avfart som vi skulle ha tagit. Resultat vi hamnar i DT och vi har ingen aning om var vi är. Jag håller krampaktigt om GPSn och dirigerar Fabbe genom labyrinten av gator och hoppas att nästa sväng inte ska ta oss till "fel" område. Det gjorde det inte heller och vi kom helskinnade fram. Tål att tillägga att Fabbe utropar (väl framme) - Men det är ju New Town, varför sa du inte det från början? Tydligen behöver man inte ens åka in i stan för att komma dit. Jag försöker skylla ifrån mig på Fabbe (god hustru som jag är) vilket lyckas sådär.

Väl framme möts vi av Johannesburgs fashion elit (det var därför jag skulle ha haft höga klackar). Magiskt vackra svarta damer skrider fram i uber coola outfits. Det som jag hemma tyckte var så tufft känns en aning tråkigt...jag visste att jag skulle ha tagit paljettjackan. Daaaa. Några riktigt konstiga outfits såg vi också såklart. Jag var nog den enda blondinen.

 Vi slinker i alla fall in och träffar Sachas assistent som berättar om eventet samt visar den senaste väskkollektionen. Vackra väskor i pyton, djävulsrocka, lax (!), ödla, iguana mm



Djävulsrocka och pyton

Pyton


Pyton


Lax


Sachas assistenter (en till blondin)

Efter lite mingel är det dags för visningen och vi går alla i en strid ström till våra platser. Vilka vi inte har någon aning om var de är någonstans men vi hamnar tydligen på VVIP avdelningen med mycket bra sikt. Lokalen vi befinner oss i heter Bus Factory. Den kan helt klart ha varit en gammal fabrik. Väggar och tak är av konvergerat plåt samt att det är små fönster högst upp vilket ger ett tufft sken utifrån. Lokalen släcks ned och visningen börjar. Pinnsmala modeller kommer struttande längs med det smala podiet som står uppställt i mitten och jag kan inte låta bli att tycka att det ser en aning konstlat ut. Publiken är dock nöjd och det visslas och ojas lite här och var...gissar på att det kanske inte är lika mycket oväsen i NY, Paris och Milano.


Väskan jag tillslut inhandlade


Designern för kläderna (inte väskorna eftersom det är Sacha)

Lite coola killar...
När visningen är över ska det sippas mer champagne och minglas lite till. Sedan kunde jag inte låta bli att inhandla en av dyrgriparna. Det blev en pytonväska (inte den färgen jag håller i) utan den neutrala. Hade ju varit roligt att se lite coolare ut på bilden men men. Dock mycket nöjd med kvällen och väskan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar