torsdag 12 januari 2012

Vänner

Om någon skulle fråga mig om råd om vad jag tycker är viktigast när man flyttar utomlands. Så skulle jag säga, riktigt bra vänner. Både hemma och på det nya stället. 

Det handlar, lite samma sak som när man är singel, inte rädd för att ta kontakt :-). DÅ menar jag ta varje litet tillfälle i akt att träffa nya människor. Du kan träffa fantastiska människor men vad som avgör om det blir en god vän eller inte går alldrig att säga på förhand. Hur många gånger har jag inte funderat på om jag verkligen ska ringa den där tjejen som jag fått telefonummer till av en vän till en vän till en vän. Är det inte lite för needy? Jo visst är det det, men jag är needy...jag är ensam i en ny stad så jag får helt enkelt bita i det sura äpplet. Nu har jag haft tur och många av dem jag ringt och frågat om de har lust att ta en kaffe någongång, har blivit glada och reagerat positivt. Jag tror iofs att Johannesburg är en ganska skön stad på det sättet. Många nyinflyttade och de flesta är ganska nyfikna av sig. Några har blivit engångskaffe för att det helt enkelt inte passat in i varandras vardag, ibland har det heller inte klickat på det personliga planet. Men en handfull har blivit riktigt goda vänner och jag hoppas verkligen att det är vänner för livet.

För är mina närmaste vänner här nere GULD värda. Förutom att vi har kul ihop :-)  är det ovärderligt att veta att man alltid har någon man kan ringa om det krisar eller fråga om råd. I och med att det är jag som sköter "markservicen" är det mycket som ska fixas och som man ska hålla koll på. Allt från vad är en ok julbonus till vår städerska till var hittar jag gas till gasvärmarna när det är brist i hela landet eller hur f-n man registrerar bilen och var man kan hitta billigast internetabonemang. Eller bara den där sköna eftermiddagskaffen där man kan ventilera sina funderingar om livet i allmänhet.

Vännerna hemma är minst lika viktiga. Att veta att man kan ringa dem när som, och att det då känns som att man knappt har lämnat landet. För mig är precis lika ovärderligt att känna att mina vänner i Sverige vill träffa mig de tillfällen då jag kommer hem. Trots att vi inte hörts på flera månader så är snacket detsamma när vi träffas. Säga vad man vill om Facebook men för mig är det en livlina.

Så viktigast (efter familjen såklart) är mina vänner. Jag hoppas verkligen att jag ställer upp för dem lika mycket som de ställer upp för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar